Ultima lege privind sistemul fiscal din România, Legea nr. 296/2023, aduce o serie de modificări semnificative care vor influența atât mediul de afaceri, cât și viața de zi cu zi a cetățenilor. Aceste schimbări au intrat în vigoare la începutul anului 2024 și sunt destinate să consolideze finanțele țării și să reducă deficitul bugetar.
Modificări pentru microîntreprinderi:
Un acționar sau asociat poate deține peste 25% din acțiuni sau părți sociale doar la o singură microîntreprindere, spre deosebire de trei, cât era limita anterior.
Pentru a fi considerată microîntreprindere, o firmă trebuie să depună situațiile financiare în termen legal, până la 31 martie 2024.
Impozitarea microîntreprinderilor a fost ajustată: 1% din venituri pentru cele cu încasări de până la 60.000 de euro pe an și 3% pentru cele cu încasări peste acest prag.
Sistemul RO e-Factura:
Devine obligatoriu pentru majoritatea firmelor din România, cu câteva excepții. Inițial, între 1 ianuarie și 30 iunie 2024, firmele trebuie să raporteze toate facturile emise în relația cu alte companii și instituții publice. Din 1 iulie 2024, facturarea directă prin RO e-Factura devine obligatorie.
Modificări ale cotelor de TVA:
Cota de TVA crește de la 5% la 19% pentru activități precum utilizarea facilităților sportive și transporturile turistice.
TVA pentru livrarea alimentelor bio-eco, montane, accesul la bâlciuri și parcuri de distracții crește de la 5% la 9%.
Laptele praf pentru nou-născuți și sugari se adaugă pe lista alimentelor cu un TVA de 9%, în timp ce pentru celelalte produse cu zahăr adăugat, TVA-ul crește la 19%.
Impozitare suplimentară pentru bănci:
Băncile vor plăti un impozit suplimentar de 2% din cifra de afaceri pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, urmând ca acesta să scadă la 1% din 2026.
Modificări pentru freelanceri:
Freelancerii nu mai pot deduce cheltuielile de sponsorizare și pot deconta cheltuielile cu abonamentele de sport în limita a 100 de euro pe an.
Impozit pe veniturile din salarii și contribuții sociale:
Veniturile brute lunare peste 10.000 de lei ale salariaților sunt supuse impozitului pe venit.
Tichetele de masă și voucherele de vacanță sunt supuse unei contribuții de asigurări sociale de sănătate de 10%.
Impozit pe veniturile din activități independente:
Se introduce posibilitatea deducerii contribuției de asigurări sociale de sănătate din baza de impozitare. Plafonul maxim pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate este majorat.
Alte măsuri fiscale:
Accizele pentru produsele din tutun și produsele alcoolice cresc.
Se introduc accize noi pentru băuturile cu zahăr adăugat.
Persoanele fizice care dețin clădiri rezidențiale sau autoturisme de o anumită valoare sunt supuse unui impozit special.
Se impun amenzi și confiscarea bunurilor pentru evaziune fiscală.
Extinderea sistemului RO e-Factura, care va fi extins la toate persoanele stabilite în România și la cele nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România. Transmisia facturilor prin acest sistem devine obligatorie, cu sancțiuni semnificative pentru nerespectarea prevederilor.
Prin aceste schimbări, legislația fiscală românească se aliniază la tendințele internaționale de digitalizare a raportărilor fiscale și de combatere a evaziunii fiscale. Creșterile cotelor de TVA și ajustările în impozitarea microîntreprinderilor sunt menite să sprijine consolidarea bugetară. De asemenea, impozitarea suplimentară a băncilor și a anumitor categorii de produse vizează o distribuție mai echitabilă a sarcinilor fiscale.
Aceste măsuri subliniază importanța consultării unor experți fiscali și contabili pentru adaptarea la noile cerințe și pentru a evita posibilele sancțiuni. Este important ca toți contribuabilii, fie că sunt persoane fizice sau juridice, să fie conștienți de aceste schimbări și să se pregătească în consecință.
Pentru mai multe detalii, este recomandat să consultați sursele originale și documentația oficială publicată de autoritățile fiscale.
Continuând analiza modificărilor aduse de ultima lege privind sistemul fiscal din România, se observă că acestea sunt diverse și complexe, vizând mai multe domenii și categorii de contribuabili. Schimbările aduse sistemului fiscal au ca scop nu numai creșterea veniturilor la bugetul de stat, ci și încurajarea transparenței și eficienței în administrarea fiscală.
Un aspect important de remarcat este că aceste modificări impun o nevoie crescută de conformitate și raportare din partea firmelor și a persoanelor fizice.
Prin urmare, este esențial ca toți actorii economici să fie bine informați și pregătiți pentru aceste schimbări. Firmele trebuie să își ajusteze sistemele contabile și de raportare pentru a se conforma noilor reglementări, în special în ceea ce privește sistemul RO e-Factura și raportările electronice.
Pentru persoanele fizice, este important să înțeleagă impactul acestor schimbări asupra propriilor finanțe, în special în ceea ce privește impozitarea veniturilor și contribuțiile sociale. De exemplu, impozitarea veniturilor peste 10.000 de lei și contribuțiile pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță pot avea un impact semnificativ asupra veniturilor nete disponibile.
În plus, creșterea cotelor de TVA pentru anumite categorii de produse și servicii, cum ar fi alimentele cu zahăr adăugat sau utilizarea facilităților sportive, va avea un impact direct asupra prețurilor de consum și, implicit, asupra puterii de cumpărare a consumatorilor.
Pe lângă acestea, introducerea unor accize noi și majorarea celor existente pentru produsele din tutun, alcool și băuturile cu zahăr adăugat, reprezintă un efort de descurajare a consumului acestor produse, în linie cu tendințele de promovare a unui stil de viață sănătos.
Aceste schimbări reprezintă un pas important în modernizarea sistemului fiscal românesc, orientat către digitalizare, transparență și eficiență fiscală. Ele reflectă o abordare echilibrată între nevoia de creștere a veniturilor statului și cea de stimulare a mediului de afaceri prin reglementări adaptate la realitățile economice actuale.
Este crucial ca toți cei implicați, atât în sectorul de afaceri, cât și cetățenii, să își actualizeze cunoștințele și să se adapteze la aceste schimbări. Consultarea regulată a surselor oficiale și colaborarea cu experți în domeniul fiscal și contabil pot facilita tranziția și pot asigura conformitatea cu noile reglementări.
Aceste modificări subliniază importanța adaptabilității și flexibilității într-o lume economică în continuă schimbare, unde digitalizarea și transparența devin tot mai importante. Pentru informații suplimentare și detalii specifice, este recomandat să consultați sursele originale și documentația oficială disponibilă pe site-urile guvernamentale și cele ale instituțiilor fiscale.
Cresterea Deficitului Bugetar de Stat
În ultimii ani, deficitul bugetar de stat al României a fost o preocupare majoră pentru guvern și instituțiile financiare. Deficitul bugetar se referă la diferența dintre veniturile pe care le colectează statul și cheltuielile pe care le efectuează într-un anumit interval de timp, o problemă deosebit de relevantă în contextul economic și social actual.
Numărul Exagerat de Angajați în Aparatul de Stat
Un alt subiect sensibil în România este numărul mare de angajați din sectorul public, care pune o presiune suplimentară asupra bugetului statului.
Salariile și pensiile angajaților din sectorul public reprezintă o parte semnificativă a cheltuielilor bugetare. Cu un număr exagerat de mare de angajați în sectorul public, aceste cheltuieli pot deveni nesustenabile, contribuind la creșterea deficitului bugetar.
Factorii Contribuitori la Creșterea Deficitului:
Cheltuieli Publice Ridicate: Unul dintre factorii cheie care contribuie la deficitul bugetar este nivelul crescut al cheltuielilor publice, inclusiv cheltuielile sociale și investițiile în infrastructură.
Venituri Bugetare Reduse: Colectarea ineficientă a taxelor și evaziunea fiscală sunt probleme persistente care afectează veniturile bugetare.
Impactul Pandemiei: Criza COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra economiei, crescând cheltuielile guvernamentale și reducând veniturile din taxe.
Măsuri de Reducere a Deficitului:
Reformele Fiscale: Recent, guvernul a introdus o serie de măsuri fiscale, cum ar fi creșterea cotelor de TVA și impozitarea suplimentară a anumitor categorii, pentru a crește veniturile bugetare.
Combaterea Evaziunii Fiscale: Inițiative precum sistemul RO e-Factura sunt menite să îmbunătățească colectarea taxelor și să reducă evaziunea fiscală.
Necesitatea Reformei In Sectorul Public: Este recunoscută nevoia unei reforme în sectorul public, care să includă eficientizarea administrației și reducerea birocrației. Pentru aceasta este nevoie de o politica ferma de “deparazitare” rapida a sectorului public de angajatii politici ai partidelor care consuma resurse uriase de la bugetul de stat.